Leer publiekgericht en bondig schrijven

Uw mensen schrijven al prima, het zijn geoefende schrijvers, maar toch kan het voor uw gevoel beter. Structureel zitten de teksten die u onder ogen krijgt best goed in elkaar, er staan amper spelfouten in en de zinnen lopen feilloos, maar toch lezen de teksten van sommige werknemers niet prettig genoeg. En ze zouden ook wel wat korter mogen.

In deze training leren deelnemers hoe ze vlotter en bondiger kunnen formuleren en ‘los’ kunnen komen van wat ze gewend zijn op hun werk, van wat veilig voelde, van hoe het hoort. En ook van het idee dat ‘goed genoeg’ wel prima is. Na deze training zijn de teksten die de deelnemers schrijven korter en bondiger, en ook publiekgerichter. Daardoor zijn ze niet alleen prettiger leesbaar maar worden ze automatisch ook met meer plezier en vaart geschreven. 

Voor iedereen in uw organisatie of bedrijf die geregeld zakelijke, (bedrijfs)journalistieke, commerciële en beleidsmatige teksten schrijft en die daarin beter wil of moet worden. 


Veel schrijven! We oefenen in de ‘virtual classroom’ van Zoom in een klein groepje met technieken om verhalen prettiger leesbaar te maken. Hoe voorkom je als schrijver dat het saai wordt? Hoe zorg je ervoor dat een langere tekst een prettig ritme heeft? Wanneer citeer je en wanneer parafraseer je maar liever? Hoe houd je het kort? Hoe begin je een tekst op een manier die je lezer direct ‘naar binnen’ trekt, en wat kun je doen met sfeerbeschrijvingen, anekdotes, dialogen, beeldspraak? Tijdens de lessen doen de deelnemers veel kleinere schrijfoefeningen (soms individueel, soms samen), waarop ze meteen feedback krijgen. 


  • Deelnemers kunnen technieken toepassen die hun teksten aantrekkelijker en bondiger maken
  • Ze gaan bewuster schrijven, denken beter na bij wat ze schrijft
  • Deelnemers leren hoe ze verschillende groepen lezers ook op verschillende manieren kunnen benaderen
  • Ze leren ‘to the point’ zijn in wat ze schrijven, daardoor worden hun teksten korter en bondiger
  • Bij de woordkeuze kiezen ze niet meteen wat voor de hand ligt maar kijken ze verder dan dat
  • Ze durven het vaste stramien waaraan ze gewend waren los te laten
  • Hun teksten weten de lezers te direct boeien


  • Schrijfstijl
  • Publiekgerichtheid
  • Kort en bondig schrijven
  • Creatieve schrijftechnieken
  • Connotatie (gevoelswaarde) van woorden
  • Ritme in de tekst
  • Variatie in zinsbouw


Bij deze training gaan we uit van 4 fysieke (incompany) dagdelen van 3 uur of 6 online dagdelen van 2 uur. De prijs van een fysiek dagdeel is 750 euro en die van een online dagdeel 550 euro. We maken de cursus ‘op maat’, wat betekent dat we hem aanpassen aan de dagelijkse werkpraktijk van de deelnemers. 

Waarom moet je ons hiervoor hebben?

We leggen de vinger op de zere plek in iedere tekst. Waar is je taalgebruik te wollig of te ambtelijk, waar kan het vlotter of duidelijker, waar staan fouten? Houd je je doelgroep wel voor ogen?

zonder fouten

Een tekst met taalfouten is nooit mooi, aantrekkelijkheid begint bij een tekst zonder fouten.

kort en bondig

Wie aantrekkelijk wil schrijven zorgt ervoor dat er in de tekst geen woord of komma te veel staat.

publiekgericht

Een goede schrijver houdt altijd zijn lezerspubliek of doelgroep voor ogen terwijl hij schrijft. Tegen wie heb ik het?

een eigen stijl

Breek uit het keurslijf dat je jezelf hebt opgelegd. Werk aan je eigen schrijfstijl en schrijf met meer plezier.

Vraag meer informatie: