Schrijf (bedrijfs)journalistieke verhalen die je lezer pakken en vasthouden

Leer alles en meer over de verschillende journalistieke genres en werkwijze

‘Gewone’ journalistiek en bedrijfsjournalistiek ontlopen elkaar niet zoveel in de vorm en de aanpak van verhalen in diverse genres. Opbouw en stijl lijken als het goed is sterk op elkaar. Het verschil zit ‘m vooral in het doel waarmee teksten geschreven zijn en in de mate van onafhankelijkheid. Veel freelance journalisten werken voor zowel publieksmedia als commerciële opdrachtgevers. Deze training richt zich op bedrijven en organisaties waarbinnen een bedrijfsjournalistiek medium wordt uitgegeven of verspreid. Hoe zorg je ervoor dat zo’n medium (ver) boven het niveau ‘clubkrantje’ uitkomt en een volwaardig journalistiek product is zonder dat het de belangen van de organisatie uit het oog verliest?

Journalistiek schrijven is bedoeld voor iedereen die zich binnen een bedrijf of organisatie bezighoudt met bedrijfsjournalistieke media: een website, een nieuwsbrief of misschien zelfs een eigen tijdschrift. Daarbij richten we ons specifiek op deelnemers die nog niet zoveel journalistieke bagage hebben en daar graag in willen groeien. 

We gaan aan de slag met de bekendste journalistieke genres: nieuwsbericht, verslag of reportage, achtergrondverhaal en interview. Hoe kom je tot een onderwerp, welk genre kies je daarbij, hoe verzamel je informatie, hoe benader je bronnen, hoe maak je een plan, hoe bouw je je tekst op, welke eisen gelden er voor je schrijfstijl en hoe schrijf je ‘op maat’? Deelnemers schrijven twee journalistieke teksten, gekoppeld aan hun eigen werk. 

  • Deelnemers begrijpen meer van het werk van de (schrijvende) journalist in de bedrijfsjournalistiek.
  • Deelnemers weten hoe de rollen bij een (bedrijfs)journalistiek medium doorgaans verdeeld zijn
  • Ze kennen de genres en de eisen die daaraan gesteld worden
  • Ze kunnen teksten goed structureren
  • Deelnemers leren schrijven in een vlotte, bondige, journalistieke stijl
  • Ze houden daarbij rekening met hun lezerspubliek


  • Onderwerpen zoeken
  • Bronnen benaderen en werkwijze tijdens interviews
  • Een opzet maken voor een journalistieke tekst
  • Aanpak van de verschillende journalistieke genres
  • Schrijven in een journalistieke stijl
  • Journalistieke principes als hoor en wederhoor
  • Do’s and don’ts in de journalistiek en bedrijfsjournalistiek
  • Je verhaal aanbieden bij de media


We gaan uit van 6 dagdelen van 3 uur, bij voorkeur 6 halve dagen. De lessen kunnen fysiek (incompany) of online worden gegeven; fysiek kost een dagdeel 800 euro, online is dat 700 euro. We maken de training ‘op maat’, wat wil zeggen dat we ervoor zorgen dat hij direct aansluit bij het werk van de deelnemers. 

Waarom moet je ons hiervoor hebben?

We geven al jarenlang schrijf- en genrelessen op de School voor Journalistiek in Utrecht en begeleidden daar inmiddels duizenden studenten naar hun toekomst als schrijvend journalist of tekstschrijver/bedrijfsjournalist. Daarnaast gaven we trainingen op vele journalistieke en bedrijfsjournalistieke redacties en werken en werkten we zelf ook als journalist voor vele publieksmedia (o.a. Volkskrant Magazine, NRC Next, Volkskrant, Opzij, ZIN, Esta, Red Magazine, Men’s Health). Daarnaast schreven we een aantal journalistieke/non-fictieboeken

alles over
genres

We weten welke journalistieke genres er zijn en welke vorm- en inhoudseisen daarvoor gelden.

journalistieke
stijl

We leren je schrijven in een journalistieke schrijfstijl en laten zien hoe je ervoor zorgt dat je teksten helder en bondig zijn.

journalistieke mores

We vertellen je hoe het werkt in de bedrijfsjournalistiek en leren je alles over hoor en wederhoor, bronvermelding, etc.

Do’s and don’ts in de journalistiek

We helpen je bij het vinden van bronnen en vertellen hoe je daarmee omgaat. Hoe interview je en wanneer en hoe citeer je?

Vraag meer informatie: