Schrijf een steengoed artikel voor een (bedrijfs)journalistiek medium

Een (bedrijfs)journalistiek artikel schrijven doe je niet zomaar. Wil je dat de lezers jouw verhaal straks van begin tot eind met plezier lezen én begrijpen? Dan moet je daar wel wat voor doen. Je moet weten hoe je jouw lezers de tekst in trekt. Hoe je ze geboeid houdt. Dat vraagt om een prettige schrijfstijl, een heel heldere structuur en een goed verhaalritme.

De training een (bedrijfs)journalistiek artikel schrijven is bedoeld voor iedereen die wat langere verhalen schrijft of dat wil gaan doen. Bijvoorbeeld als communicatiemedewerker of (bedrijfs)journalist. Of misschien droom je er als schrijvend professional stiekem van om eens een artikel gepubliceerd te krijgen in de publieksmedia. Maar de training is ook heel geschikt voor de ervaren schrijver die zijn aanpak wil verbeteren.

Tijdens de training werk je aan een publicabel achtergrondartikel. Dat wil zeggen: een wat langer artikel waarin je op een (bedrijfs)journalistieke manier vertelt over een onderwerp naar keuze. Je bepaalt dus zelf waarover je schrijft.

We werken in stappen naar de eindversie van je verhaal toe. Daarom zitten er 2 weken tussen de lessen 2 en 3, zodat je wat meer tijd hebt om aan je stuk te werken. Tijdens de lessen bespreken we de vorderingen en krijg je feedback. Niet alleen van de docent maar ook van je medecursisten. 


  • Je weet hoe je vooraf een goed plan kunt maken voor een langere tekst
  • Je teksten zijn beter gestructureerd en niet te lang
  • Je schrijfstijl is ontdaan van ambtelijke zinsconstructies en dito woordkeuze
  • Doelgroepgericht schrijven wordt heel normaal voor je
  • Je weet wat een invalshoek is en hoe je die het beste kiest


  • Een schrijfklus vooraf plannen
  • Heldere opbouw van langere teksten
  • Publiekgericht schrijven
  • Invalshoek kiezen
  • Toegankelijk schrijven
  • Tekst aanbieden bij de media


De kosten bedragen € 650,- voor 4 lessen van 2 uur + 2 individuele feedbackmomenten + lesmateriaal.

Waarom moet je ons hiervoor hebben?

Wij komen zelf uit de journalistiek en de bedrijfsjournalistiek en schreven talloze artikelen van uiteenlopende lengte. We hebben zo zelf geleerd wat werkt en wat niet, wat aanslaat en wat niet en hoe je de lezer bij je verhaal betrekt. Wij snappen bovendien wat ‘schrijven met vaart’ betekent.

met vaart

Een goede journalistieke tekst laat zich eenvoudig lezen. Je lezer is er vlot doorheen. 

begrijpelijkheid

Nergens mag de lezer de wenkbrauwen fronsen of zich afvragen waar het precies over gaat..

aantrekkelijkheid

Meteen in de lead moet je lezer zin krijgen om jouw verhaal te lezen. Je trekt hem direct je tekst in.

publiekgerichtheid

Het is van levensbelang dat je weet wie je lezers zijn. Wie zijn het, wat willen ze weten en hoe staan ze erin?

Schrijf je direct in! Of vraag meer
informatie: