Schrijf voortaan persberichten die doel treffen

Op de redactie van een nieuwsmedium komen elke dag talloze persberichten binnen. Nieuws en nieuwtjes van bedrijven, overheden, universiteiten, goede doelen, commerciële bureaus, etc. Die hopen allemaal op ‘free publicity’: een gratis artikel(tje) in de krant. Toch lukt het vaak niet om de krant te halen. Hoe komt dat? Waarschijnlijk voldeed het persbericht niet aan de eisen.

Voor iedereen die binnen een bedrijf of organisatie geregeld persberichten de deur uit doet en daar graag wat meer succes mee wil oogsten. En ook voor tekstschrijvers die als externe kracht worden ingehuurd om effectieve persberichten te maken en wat beter willen weten hoe journalisten hun persberichten graag ontvangen.

We schrijven zelf persberichten maar we analyseren ook bestaande persberichten en kijken hoe die (wel of niet) in de media zijn verschenen. Wat was er niet goed aan, of juist wel? Tijdens de lessen oefen je met kortere berichten en daar krijg je ook feedback op. Wie dat wil, kan ook eigen persberichten inbrengen in de les.

  • Je leert hoe een goed persbericht in elkaar zit
  • Je kunt je beter verplaatsen in de ontvangende journalist
  • Je schrijft in een vlottere, journalistieke stijl
  • Je persberichten zijn direct bruikbaar in de journalistiek
  • Je stemt je persberichten beter af op de doelgroep


  • Doelgroep(en) bepalen
  • Invalshoek kiezen
  • Mores in de journalistiek
  • Vlot schrijven
  • Bij wie moet je zijn?
  • Journalistieke belangen


De kosten bedragen € 650 voor 4 lessen van 2 uur + 2 individuele feedbackmomenten + lesmateriaal/boek 

Waarom moet je ons hiervoor hebben?

Wij zitten al jaren aan beide kanten van het persbericht. We weten hoe het er moet uitzien om bruikbaar te zijn voor de journalist en hoe je er toch je boodschap in kwijt kunt.

neutraal

Veel persberichten zijn veel te enthousiast van toon en dat is voor een journalistiek medium niet de bedoeling.

kort en bondig

De afzender maakt zijn persbericht vaak veel te lang en dan moet de journalist gaan inkorten.

doelgroepgericht

Wat is belangrijk voor je lezer? Daar begint je persbericht mee. Soms zijn er meer berichten nodig.

vlot geschreven

De stijl moet journalistiek zijn en dus prettig leesbaar, zonder jargon en zonder reclame.

Schrijf je direct in! Of vraag meer
informatie: